Thursday 5 April 2012

Merubah Diri Menjadi Lebih Baik.. (^_^)


Assalamualaikum Cinta.. Ternyata kekecewaan mampu mendewasakanku..ku katakan ini sebagai kalimahku sendiri. Kekecewaan juga mengajarku erti hidup,maksud sebuah tangisan dan sekelumit rasa. Ternyata ia lebih terang jika mampu merubahnya untuk muhasabah diriku sendiri.. Terkadang hidupku terasa berat,tidak ku mungkiri pernah ingin cuba mengalah.Bukan bermaksud untuk berhenti,Cuma ku rasakan tidak kuat untuk hati terus bertahan..Lalu ku cuba mencari kekuatan melalui kekecewaan,kini ku akan memberi yang terbaik,walaupun aku bukan yang terbaik..



Tanpa disedari terlalu banyak kesilapan yang kita lakukan dalam hidup. Samada dalam sedar atau tidak,kita sebenarnya lebih memikirkan akan hal diri sendiri hingga lupa pada jiwa orang lain dan orang yang dekat dengan kita. Dalam merasa betul itu,terlakar 1000 kesalahan dalam diri kita tanpa kita sedari,dan hanya orang yang ingin menjadikan kita lebih baik akan memperbaiki kesalahan-kesalahan itu.

Tanpa kita sedari juga,orang itu sentiasa di sisi kita ketika susah atau senang kita. Menasihati saat kita salah dan menerima seadanya saat kita kekurangan. Memberi ketika kita memerlukan,gembira saat kita Berjaya. Tapi itulah kita,yang tidak pernah menyedari akan semua kebenaran ini, malah lebih memikirkan akan rasa dan hati sendiri dan akhirnya banyak jiwa-jiwa yang terluka.

Kita membiarkan mereka merawat luka itu sendiri,menjadi tabah atas kesilapan kita sendiri,membina keyakinan atas kekecewaan yang kita hadiahkan. Dan kita di sini,terus menyalahkan mereka,melemparkan segala kesalahan itu atas bahu mereka,tapi apa yang mereka buat?? Sabar dan terus bersabar,kerana kata mereka “aku menerimanya bukan kerana dirinya,tetapi kerana Allah. Maka aku menerimanya apa adanya”. Mereka itu adalah insan bernama sahabat.

Maka,tidakkah kita ingin berterima kasih dengan insan ini? Dengan cara apa?? Jawapannya.. Berhenti mementingkan diri sendiri,berhenti mencari dan mengharap yang terbaik dari sahabat kerana mereka juga insan biasa,yang akan sentiasa melakukan kesilapan. Menerima apa saja yang ada pada dirinya,samada kebaikan atau kekurangan. Tiada manusia yang sempurna melainkan Allah.

 Kadang-kadang aku menangis sendiri,aku lupa aku berkenalan dengan seorang manusia,aku berteman dengan seorang sahabat yang bernama makhluk Allah. Aku cuba membuat ia Nampak sempurna sedangkan aku tahu mereka bukan sempurna.
Berhenti mencari dan mengharap pada sahabat sejati,..x semua yang kita impikan akan dapat kita gapai,kadang-kadang x semua yang kita harapkan akan sempurna seperti yang diimpikan. Mungkin kita telah temui “dia” tapi tidak semestinya “dia” melengkapi apa yang kita inginkan,memiliki apa yang kita impikan,mengerti apa yang kita angankan, “dia jua manusia,ada kelemahan dan kelebihan. 

Jika mengaku terima seadanya,kita perlu sedia untuk dikecewakan dan menangis kerana kita sudah memilih. Mungkin pilihan kita sudah tepat,Cuma kita masih tak mampu betul-betul menerima kekurangan “dia”, Harus mempunyai sikap qana’ah (merasa cukup). 

Dunia ini penuh dengan liku-liku,jika hadapi dengan sabar dan tenang,kebahagiaan abadi di akhirat akan kita perolehi. Manusia juga tidak sama keinginan dan sifat,pasti akan ada percanggahan dan ketidak serasian. Harus berhemah menangani dan banyak mengunakan kesabaran dan pengertian. Kita tidak mampu untuk merubah orang lain,tapi harus mampu merubah diri sendiri. Jika tidak mampu mendapat yang diimpikan,cubalah menjadi yang diimpikan,itu lebih baik ..


Perpisahan Termanis (^_^)

Bila nanti kita berpisah
Jangan kau lupakan
Kenangan yang indah,kisah kita
 Jika memang kau tak tercipta untukku miliki,
Cubalah mengerti yang terjadi
Bila mungkin memang tak bisa,jangan pernah coba memaksa..
Untuk tetap bertahan,di tengah kepedihan..
Jadikan ini perpisahan termanis,
Yang indah dalam hidupmu sepanjang waktu
Semua berakhir tanpa dendam dalam hati
Maafkan semua salahku
Yang mungkin menyakitimu..(^_^)

No comments:

Post a Comment